traening-top

Holdbeskrivelser

Træning på hold hos FysioDanmark Aalborg

Nakkehold

Nakkeholdet henvender sig til dig med nakkesmerter, hovedpine eller svimmelhed.
Eksempelvis gentagne ’hold i nakken’, diskusprolaps, slidtage eller følelse af træthed i nakken. ”Mit hoved vejer mere end det plejer eller føles tungt”.
Den nyeste forskning viser at specifik nakketræning er den mest effektive træningsform til at reducere smerter og forbedre funktionsniveau, hos personer med nakkesmerter. Derfor tilbyder vi træning på Nakkehold hos FysioDanmark Aalborg.
Det er en forudsætning at du er tilset hos en af vores dygtige nakkebehandlere forinden, så vi kan vurdere om du er klar til at deltage i træningen. En del personer med nakkesmerter har, forinden eller undervejs, brug for individuel vejledning eller behandling hos en fysioterapeut. Dette kan vi selvfølgelig også være behjælpelige med.

Ryghold - Niveau 1

Holdet er for dig, der har eller har haft et rygproblem, hvor behandlingen er træning til at komme ud af det eller for at forebygge et tilbagefald. Der trænes både med egen kropsvægt, lette håndvægte, bolde osv.,

Ryghold - Niveau 2

Holdet er for dig, der har eller har haft smerter i ryggen, der nu ikke begrænser dig i fysisk aktivitet. Ryghold 2 er derfor også et vedligeholdende hold, der er med til at forebygge tilbagefald ved at styrke og smidiggøre din ryg. Timerne indeholder både styrketræning med og uden vægte, bevægelighedstræning samt konditionstræning.

GLAD ryg

GLA:D® Ryg er for dig, der har langvarige eller tilbagevendende rygsmerter. GLA:D® Ryg er udviklet af forskere og behandlere på Syddansk Universitet og er bygget op omkring alle de principper vi ved har størst effekt på rygsmerter.

Fedt for fight

FFF er et hold med både konditionstræning og styrketræning. Timen er opbygget af ca. en halv times cykling på kondicykel og en halv times styrketræning sammen eller som cirkeltræning. Holdet er for dig, der ønsker at forbedre din udholdenhed og styrke af den ene eller anden grund. Der er plads til et godt grin og alle kan være med, da fysioterapeuten tilpasser øvelserne til dine skavanker eller smerter.

Yoga

Yoga er for dg, der ønsker at træne og forbedre din smidighed, styrke, balance og kropsbevidsthed samt at give slip på stress og spændinger. Dette gøres igennem stræk i forskellige yogastillinger og dynamiske yogaøvelser. Timen er for alle også for dig med smerter eller skavanker, da fysioterapeuten justerer øvelserne til netop dit niveau og tager hensyn til de udfordringer du har.

HIIT

HIIT står for høj intensitets intervaltræning og er et tidsbesparende hold på kun 30 min. Formålet er at forbedre kondition, hvorfor træningen forgår på kondicykel med opvarmning efterfulgt af intervaller og til slut nedkøling. Holdet er for dig, der igennem motion ønsker at reducere omfanget af og forebygge en lang række livsstilssygdomme som type 2-diabetes, for højt blodtryk, kolesterol, stress el.lign. Holdet er også oplagt, hvis du ønsker at forbrænde kalorier med henblik på et vægttab og/eller bare at forbedre eller vedligeholde din kondition.

Pilates

Pilates er en træningsform, der fordyber sig i at træne din muskelbalance, kropskontrol, smidighed og bevægelseskvalitet samt hjælpe til en bedre holdning. Timen indeholder derfor både udstrækning, afspænding samt styrketræning med kroppens egen vægt, særligt med fokus på kroppens center (de dybe mave- og rygmuskler). Vejrtrækningen bruges aktivt under øvelserne, hvilket giver en god fordybelse og koncentration. Timen er for alle også selv om du har smerter eller led problemer. Pilates niv. 1 er for dig der er begynder og niv. 2 er for dig der før har gået til pilates.

Skulderhold - TRX

Holdet henvender sig til patienter med skulder- og/eller nakke/øvre ryg problemer. Formålet med træningen er at øge styrke, stabilitet og bevægelighed omkring skulder og øvre ryg samt have fokus på en korrekt holdning. Fysioterapeuten guider dig igennem øvelserne og tager hensyn til dine skavanker og smerter, så øvelsens niveau tilpasses dig.

Skulderhold ’Av min arm’

Holdet henvender sig til patienter der har problemer med skulder og nakke. Alle der starter på dette hold har fået udarbejdet et individuelt træningsprogram der er specialiseret til patientens problematik. Man bliver grundigt vejledt i sine træningsøvelser af den undersøgende terapeut og vil under hele forløbet, have mulighed for at blive superviseret i træningsøvelserne. Formålet med træningen er at øge mobilitet, stabilitet og øge muskelstyrken omkring skulderbæltet, samt styrke bevidstheden omkring den gode holdning.

Knæhold niv. 1.

Dette hold er både tilegnet hofte-, knæ-, og ankelproblematikker. Alle der starter på dette hold, har fået gennemgået et individuelt træningsprogram der er specialiseret til patientens problematik. Man træner efter sit eget program, mens der vil være supervision af fysioterapeuten. Dette hold er godt til ny-opererede, dem der ikke tåler løb eller hop mv.

Knæhold niv. 2.

Dette hold er både tilegnet hofte-, knæ-, og ankelproblematikker. Dette hold ledes af en fysioterapeut, hvor der trænes efter følg mig-princip. Der vil være fokus på ankel-, knæ-, og hoftestabilitet, styrke og udholdenhed samt konditionstræning. Der er garanti for udfordring og sved på panden.

Knæhold niv. 3.

Dette hold er både tilegnet hofte-, knæ-, og ankelproblematikker. Dette hold ledes af en fysioterapeut, hvor der trænes efter følg mig-princip. Dette hold er mere udfordrende og krævende end niv.2. Træningen kan indeholde både hop og løb samt styrketræning og konditionstræning. Der er garanti for at pulsen kommer op og udfordrende træning.

GLAD knæ/hofte

GLA:D står for ’Godt Liv med Artrose i Danmark’. GLAD er træning for dig der har artrose (slidgigt) i hofte eller knæ. Dette hold kræver at man bliver undersøgt af en af vores GLAD-fysioterapeuter, hvorefter man vil få gennemgået og få instruktion i GLAD-træningsprogrammet.

Senior stræk og styrke

Der er fokus på generel styrke for hele kroppen med et twist af udspænding og bevægelighed. Alle er velkommen!

Løbehold

Er din drøm at kunne løbe frit og uden skader, er vores løbekoncept løsningen til dig. Hvis du har en skade, eller tidligere har døjet med en, står vi klar til at hjælpe dig videre i dit løberliv. Vi har opdelte løbehold, så du altid løber sammen med løbere på dit eget niveau – desuden er der masser af styrketræning, som du kan hoppe med på i vores ”drop in” koncept. Al træning varetages af sportsfysioterapeuter og løbecoaches, som i tæt samarbejde hjælper dig med at opbygge en løbeform, som holder – og forebygger skader. Ønsker du på sigt at løbe længere distancer eller mere krævende løb, står Henrik klar i vores testlab, med præcise fysiologiske målinger og personlig programlægning. Kort og godt, vi hjælper dig fra dine første løbeskridt – og helt til målstregen.


Se billeder fra klinikken her